درمان قوز کمر و صافی کف پا

آموزش مطالب گرافیک | طراحی سایت | وب برندینگ

درمان قوز کمر و صافی کف پا

درمان قوز کمر

 
قوز کمر چیست؟
هر انسان سالم در ناحیه کمری خود سه قوس کمری، سینه ای و گردنی را دارد. به افزایش بیش از اندازه قوس سینه ای که قوس کمری و گردنی را نیز درگیر میکند عارضه قوز کمر یا Hyper kyphosis
گفته میشود.
به یاد داشته باشید که قوس های کمر زنجیروار به یکدیگر متصل هستند پس افزایش قوس در ناحیه سینه ای باید در ناحیه گردن و کمر جبران شود که همین امر باعث افزایش قوس کمری ( گودی کمر) و افزایش قوس گردنی ( قوس گردن ) میشود که خود عامل بروز مشکلات متفاوت دیگری هستند.
برای درمان اغلب کافیست قوس سینه ای را اصلاح کنید تا قوس های دیگر نیز به حالت نرمال بازگردند‌.
 

انواع قوز کمر

 
قوز کمر به سه دسته تقسیم میشود که نشانه ها، دلایل و درمان متفاوتی دارند و هر کدام از انواع قوز ها به دسته های کوچکتری تقسیم میشوند.
 
  1. پوسچرال
  2. ژنتیکی
  3. قوز کهولت سن
 

تشخیص قوز کمر:

 
افراد با قوز کمر علاوه بر شکایت تاثیر ظاهری آن، اغلب با درد در ناحیه بین دو استخوان شانه، کم شدن ظرفیت تنفسی، سفتی ناحیه کمر و همسترینگ ها به پزشک مراجعه میکنند.
اگرچه اغلب قوز ها با چشم قابل مشاهده هستند اما حتما برای تشخیص نوع قوز کمر و پلن درکانی حتما به پزشک مراجعه کنید.
پزشک علاوه بر معاینات فیزیکی درصورت نیاز از انواع عکسبرداری های پزشکی برای تشخیص عارضه استفاده خواهد کرد.
 

درمان:

 
انواع درمان های مختلف از استفاده از قوزبند های ساده،ورزش، کمربند های ارتوپدی و جراحی با توجه به سن، نوع عارضه و شدت آن میتوانند گزینه  پزشک شما باشند.
در میان انواع قوز ها، قوز پوسچرال و قوز کهولت سن به ورزش جواب مناسبی میدهند. و دخالت های کانزرویتیو مانند کمربند های ارتوپدی در انواع ژنتیکی و کهولت سن کاربرد دارند. جراحی نیز در موارد بسیار شدید انواع ژنتیکی مورد استفاده قرار میگیرند.
دارو های مسکن در انواع قوز ها برای تسکین درد و کاهش التهاب کارایی دارد.
فیزیوتراپی نیز میتواند با کاهش استیفنس مفاصل کمری باعث کاهش درد در بیمار گردد.
 
 

تایم درمان چه مدت خواهد بود؟

 
تایم درمان با توجه به سن بیمار، نوع و شدت عارضه متفاوت خواهد بود. اما در میان انواع قوز ها، قوز های پوسچرال در تایم کمتری درمان خواهد شد. در قوز های کهولت سنی اغلب کاهش درد و نه اصلاح کامل قوز مد نظر است که این موضوع هم زمانبر نخواهد بود. اما در انواع قوز های ژنتیکی اغلب تایم زیادی برای کنترل و اصلاح عارضه صرف میشود اگرچه تایم تشخیص برای کاهش تایم درمان بسیار موثر است.
 
 

بهترین شکل خوابیدن

 
اغلب افراد مبتلا به قوز کمر با توجه به کوتاه شدن عضلات کمری و ضعیف شدن عضلات شکمی تمایل زیادی به خوابیدن روی شکم دارند. این نوع خوابیدن باعث تضعیف بیشتر عضلات ناحیه شکمی و افزایش قوز کمر میشود.
بهترین حالت خوابیدن برای افراد مبتلا به قوز کمر خوابیدن به پشت و خم کردن زانو هاست. در این حالت کششی که به عضلات پشتی در طول شب اعمال میشود باعث کاهش قوز کمر خواهد شد.
 

آیا بد نشستن دلیل اصلی قوز کمر است؟


درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان

 
صافی کف پا یکی از اصلی ترین ریسک فاکتور های ساییدگی زودرس زانو است.  عارضه صافی کف پا یا به لاتین pes planus  جدا از عوارضی مانند خستگی زودرس درد کف و مچ پا آشیل تندونایتیس  فاشیا پلنتاریس و… می‌تواند با تغییر شکل زانو به شکل ایکس باعث درد و ساییدگی زودرس زانو شود.
ساییدگی زانو عارضه‌ای است که در سن بالای ۵۰ سال با مستهلک شدن و از بین رفتن غضروف مفصل زانو به وقوع می پیوندد. اما یک سری ریست فاکتورهایی وجود دارند که می توانند سن ساییدگی زانو به زیر ۳۰ سال تقلیل دهند.  مهمترین ریسک فاکتور ها صافی کف پاست.
 

صافی کف پا را چگونه تشخیص دهیم؟

 
مهمترین راه تشخیص صافی کف پا عدم وجود قوس کف پا در ((هنگام تحمل وزن است)). برای این کار کافیست بر روی شن های نرم گام برداشته و به رد پای خود نگاه کنید اگر قوس واضحی در رد پای خود مشاهده نمی کنید شما به صافی کف پا مبتلا هستید. از دیگر نشانه های واضح صافی کف پا چرخش مچ پا رو به داخل یا پرونیشن میباشد که می تواند موجب کوچک شدن کفش های شما در طول زمان شود. از نشانه های صافی کف پا در کودکان می توان به خستگی زودرس درد کف پا مچ و ساق عدم تعادل و زمین خوردن های زیاد اشاره کرد.
به یاد داشته باشید بهترین راه تشخیص عارضه ی صافی کف پا مراجعه به پزشک است پس صافی کف پای خود یا اطرافیان مشکوک هستید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
 
 
 

انواع صافی کف پا:

 
صافی کف پا به دو دسته مادرزادی یا کانتیننتال و یا اکتسابی تقسیم میشود.
صافی مادرزادی اغلب از نوع فلکسیبل بوده و در صورت شروع درمان در تایم درست به درمان به خوبی پاسخ می دهد.
صافی کف پای اکتسابی می‌تواند به دلایل مختلفی من جمله تصادفات سکته مغزی و غیره ایجاد شود. این نوع از صافی ها اغلب از نوع ریجید بوده و به درمان جواب مناسبی نمی دهد.
 

نرمی مفاصل چیست؟

 
 نرمی مفاصل عارضه ای است که اغلب با صافی کف پای مادرزادی همراه است پس اگر به صافی کف پا مبتلا هستید احتمالاً نام این عارضه را شنیده اید. اما در کل نرمی مفاصل به چه معنی است؟
عارضه نرمی مفاصل عارضه ای اغلب ژنتیکی است و در بیشتر اوقات همراه با صافی کف پا در بیمار مشاهده میشود. در این عارضه لیگامان های مفاصل از حالت عادی کشسان ترند و همین عامل باعث میشود که رنج حرکتی مفصل از حالت نرمال بیشتر باشد. این عارضه اگرچه می‌تواند در طولانی مدت باعث آسیب مفصل شود در کودکی با درمان دارویی به خوبی درمان می شود. نکته قابل ذکر این است که وجود عارضه نرمی مفاصل همراه با صافی کف پای مادرزادی در کودکان می تواند پروسه درمان آنها را به تاخیر بیاندازد.
 

درمان صافی کف پا:

 
 درمان عارضه صافی کف پا به دو دسته کانزرویتیو یا غیر جراحی و سرجیکال یا جراحی تقسیم میشود.
 درمان غیر جراحی عارضه صافی کف پا برای افراد زیر ۱۲ و نیم سال با صافی کف پای مادرزادی قابل اجراست.
 درمان با مداخله جراحی نیز برای افراد با صافی کف پای بسیار شدید انجام می شود.
 به یاد داشته باشید تایم طلایی درمان غیر جراحی صافی کف پا زیر سه سال است پس اگر به فرزند خود مشکوک هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 

اکسسوری نویکولار چیست؟

 
اگر به عارضه صافی کف پا مبتلا باشید نام عارضه اکسسوری نویکولار را نیز احتمالا شنیده اید. نویکولار مهمترین استخوان تشکیل دهنده قوص کف پا است. در افرادی که به صافی کف پا مبتلا باشند بر اثر چرخش کف پا و تماس با لبه کفش یا صندل یا کف زمین روی این استخوان به مرور زایده خاری شکل و دردناکی به وجود می آید که به ان زائده اکسسوری نویکولار میگویند.
درمان عارضه صافی کف پا با برداشتن فشار از روی استخوان ناوی کولار باعث کاهش التهاب این استخوان و رفع درد در این ناحیه می گردد. اگرچه در موارد شدید جراحی از گزینه های تیم درمان خواهد بود در اغلب موارد این عارضه با استفاده از کفی های ارتوپدی قابل درمان خواهد بود.
 

درمان تخصصی صافی در کلینیک ما:

 
ما در کلینیک ارتوپدی فنی فرامرز با استفاده از کادر مجرب و بروزترین تکنولوژی های روز دنیا صفر تا صد تشخیص و درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی را برعهده داریم. تشخیص عارضه صافی کف پا در کلینیک ما پس از اسکن فشار کف پا آنالیز راه رفتن آنالیز میزان تعادل بیمار انجام میگیرد. اگر به صافی کف پای خود و یا اطرافیان مشکوک هستید میتوانید برای دریافت نوبت از راه های زیر اقدام کنید.
 

کفی درمانی، کفش، صندل یا آتل؟

 
استفاده از کفی ارتوپدی کفش ارتوپدی صندلی ارتوپدی یا آتل های شخصی ساز مراکز ارتوپدی فنی همه و همه از راه های درمان غیر جراحی آرزوی صافی کف پا هستند. اما سوال اصلی در این موارد این است که کدام یک از موارد ذکر شده برای درمان شما مناسب است؟
پلن درمانی شما پس از معاینه انجام آنالیز های مختلف توسط پزشک نوشته خواهد شد در واقع میزان عارضه صافی، سن قدرت بدنی و… در نوشتن پلن درمانی مناسب برای شما تاثیر گذار خواهند بود.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.